Opprette saker manuelt (uten integrasjon)
Dersom du ikke har integrasjon, kan du enkelt opprette saker manuelt. Om du har satt opp integrasjon, anbefaler vi at du leser om auto pilot innstillinger: https://support.kredin.no/nn/article/autopilot-innstillinger
Steg 1
- Velg + Start ny sak
- Velg om det er privat person eller firma kravet rettes mot
- Legg til kundenummer og e-post til kunde. (E-post er valgfritt, men anbefales, slik at kravet sendes både på e-post og brevpost)
Privatperson: Trykk på “Ny person”
→ Du kan søke direkte i Folkeregisteret for å hente korrekt navn og adresse. Spiss gjerne søket med navn, etternavn og sted.
Firma: Trykk på “Nytt firma”
→ Her kan du søke med organisasjonsnummer via Brønnøysundregisteret for å hente riktig adresse og navn på selskapet.
💡 Tips: Å hente adresse fra offisielle registre sikrer at du sender kravet til riktig sted, og gir deg et bedre juridisk grunnlag for videre oppfølging.
Steg 2
Fyll inn kravet
- Velg hvordan type krav det er (feks faktura, husleie eller korreksjon)
- Velg valuta
- Fakturanummer som er på opprinnelig faktura
- Skyldig beløp (inkl.mva) PS! Beløpet gjelder kun denne fakturaen. Dersom skyldner har flere fakturarer- se pkt 10.
- Fakturadato
- Forfallsdato (for å beregne forsinkelsesrenter)
- KID-nummer dersom du benytter dette. Viktig å påføre dersom du har satt opp OCR import! Dersom du ikke benytter deg av KID-nummer, lar du det stå åpent.
- Huk av om du har sendt purring med gebyrer tidligere fra et annet system. Da vil disse gebyrene legge seg på i neste steg. Dersom du ikke har sendt kravet med gebyrer tidligere, lar du det stå åpent.
- Last opp opprinnelig faktura som et vedlegg i PDF.
- Er det flere krav mot samme skyldner, trykker du + LEGG TIL, så legger du til flere krav.
- Nå er kravet klart for sending: START SAK MANUELT.
Velg hvilke saksgang du ønsker
- Etter fakturaforfall (purre eller starte inkasso)
📌 Merk: Dersom det er uenighet om kravet, velger du "Tvist/ uenighet". Les hvordan her: https://support.kredin.no/nn/article/om-forliksklage-tvist-i-kravet
- Velg ønskes sakstrinn
👉Les om stegene her: https://support.kredin.no/nn/article/saksgang-hva-de-betyr-de-enkelte-stegene
Nå sendes saken på brevpost og e-post, dersom dette er registrert.
Hva skjer videre?
👉Dersom kravet er betalt
- Gå inn i saken
- Trykk avslutt sak
- Legg inn beløp og dato for betaling
👉Er kun deler av kravet betalt?
- Gå inn i saken
- Gå på krav (Du kan også velge Behandle sak- så betaling)
- + Legg til
- Velg betaling
- Fortsett saken om vil sende ut gjenværende beløp
Tilbakestille dokument
Dersom du ønsker å sende saken på nytt, feks om skylder har ny adresse, eller betalingsoppfordringen er over 6 måneder gammel, kan du tilbakestille trinnet:
- Gå til Saker i menyen
- Søk opp saken og åpne
- Trykk på dokumenter
- Trykk på den røde pila til høyere
Når du tilbakestiller et dokument får du spørsmål om du ønsker å beholde renter og gebyrer i saken.
Hva du velger her avhenger av hvorfor du tilbakestiller dokumentet.
- Velg NEI → Dersom du ønsker å sende saken på nytt, anbefales det å ikke beholde renter og gebyrer. Når du velger NEI slettes de renter og gebyrer som er påført, men dette regnes på nytt når du starter saken igjen.
Dette er den vanligste situasjonen – for eksempel hvis du skal sende betalingsoppfordringen på nytt, eller du skal endre adresse.
- Velg JA → Dersom du har sendt saken rettslig en gang tidligere, men ønsker å sende det på nytt, kan du velge å beholde renter og gebyrer.
Eksempel: Det ble tidligere sendt rettslig pågang, men ingen utlegg ble gjennomført. Du tilbakestiller, og sender på nytt etter f.eks. ett år. Det samme gjelder dersom du først sendte konkursvarsel, men deretter tilbakestilte og valgte å sende utlegg i stedet.
I slike tilfeller er det riktig å beholde renter og gebyrer, ettersom kravet fortsatt står uoppgjort og skal videreføres.
Når du har tilbakestilt dokumentet, kan du fortsette saken med det trinnet du ønsker. Velg FORTSETT SAK nederst til høyere.
💬 Vil du snakke med en av våre rådgivere? Book et helt uforpliktende møte her: kredin.no/samtale